Obezitatea este adesea considerată ca fiind un rezultat fie al aportului alimentar excesiv, fie al activității fizice insuficiente. Există o dezbatere mare cu privire la cei doi factori etiologici și se consideră că această abordare nu a produs încă soluții eficiente sau inovatoare. Obezitatea poate fi explicată și vizualizată cel mai bine din punct de vedere al echilibrului energetic. Aport vs consum.  

Componentele de bază ale echilibrului energetic

RMR-graphicsNEB

Prima lege a termodinamicii afirmă că greutatea corporală nu se poate schimba în cazul în care, pe o perioadă determinată, aportul de energie și consumul de energie sunt egale. Acest mod de gândire introduce în ecuație ambii factori etiologi. Dacă problema este că prea mulți oameni sunt în echilibru energetic pozitiv, atunci soluția trebuie să implice schimbarea printr-o modificare a aportului și a cheltuielilor de energie pentru a atinge echilibrul.

Componentele de bază ale echilibrului energetic includ aportul de energie, consumul de energie și depozitarea acesteia. Greutatea corporală se poate schimba doar atunci când aportul de energie nu este egal cu consumul de energie într-o anumită perioadă de timp. Corpul uman primește energie după asimilarea proteinelor, glucidelor, grăsimilor, alcoolului, etc.

Omul consumă energie în repaus prin rata metabolică de repaus (RMR), care este cantitatea de energie necesară pentru a alimenta organismul în repaus; prin efectul termic al produselor alimentare, care reprezintă costul energiei de absorbție și metabolizare a alimentelor consumate; și prin energia cheltuită prin activitate fizică. RMR este proporțională cu masa corporală, în special cea fără grăsime. Efectul termic al alimentelor este proporțional cu cantitatea totală de alimente consumate și, într-un regim alimentar tipic mixt, reprezintă 8-10% din numărul total de calorii ingerate.

Energia consumată prin activitatea fizică, cea mai variabilă componentă a cheltuielilor de energie, constă în nivelul de activitate fizică efectuată înmulțit cu costul energiei acelei activități.

Când aportul de energie este egal cu consumul de energie, corpul este în echilibru energetic.

RMR-graphicsEB

Diferențele în intervalul de timp pe parcursul căruia echilibrul energetic are loc la diverse persoane sunt importante. Acestea pot explica variabilitatea mare în răspunsurile individuale când vine vorba de pierderea greutății și alte perturbații la nivelul sistemului energetic.

 

 

 

 

Cum apare obezitatea

RMR-graphicsPEB

Când aportul de energie depășește consumul de energie, o stare de echilibru energetic pozitiv are loc, iar consecința este o creștere a masei corporale, din care 60% la 80% este, de obicei, țesutul adipos din organism. Cu toate acestea, aportul nu este singurul responsabil, lipsa activității fizice care să atenueze primul factor fiind și ea implicată.

În schimb, atunci când consumul de energie este mai mare decât aportul de energie, rezultă o stare de echilibru energetic negativ, iar consecința este o pierdere de masă corporală (din nou, cu 60%-80% din grăsimea corporală). Orice factor genetic sau de mediu care afectează greutatea corporală trebuie să acționeze prin unul sau mai multe componente de echilibru energetic.

Trebuie menționat însă faptul că nu întotdeauna activitatea fizică poate duce la rezultate scontate în ceea ce privește pierderea masei corporale. Există patologii, legate în special de glanda tiroidă, ce afectează negativ încercarea persoanei bolnave de a pierde din masa corporală prin activitate fizică susținută.

Stilul de viață și obezitatea

 

Un cercetător american a examinat modelul de activitate fizică într-o populație veche de evrei care trăiesc un stil de viață agrar tipic în Statele Unite, exact ca cel de la începutul secolului al XX-lea. Folosind dispozitive pedometer, el și colaboratorii săi au descoperit că bărbații au mers în medie ≈18.000 de pași pe zi și femeile ≈14.000 pe zi. Același autor a raportat în 2003 că un adult mediu american merge în era contemporană ≈5000 pași pe zi. Comparativ cu stilul de viață al evreilor tip Amish, există o diferență de 13.000 de pasi pe zi pentru bărbați și 9000 de pasi pe zi pentru femei. Fără adaptarea fiziologică luată în considerare, acest declin al activității fizice pe parcursul secolului trecut ar putea explica creșterea în greutate.

În esență, momentul în care balanța energetică inclină spre pozitiv, fie din pricina aportului crescut de alimente, fie prin scăderea activității fizice, fie printr-o combinație negativă a celor două, corpul începe să stocheze excesul de energie sub formă de grăsime.